czw.. wrz 29th, 2022

Niektóre silniki bardzo dobrze pracują na LPG, a inne wręcz przeciwnie nie nadają się do jej założenia. Jaki samochód wybrać, jaki silnik do LPG?

Założenie instalacji LPG jest najlepszym sposobem na obniżenie kosztów jazdy samochodem. Cena gazu LPG na stacjach benzynowych zawsze wynosi połowę ceny benzyny bezołowiowej lub diesla. Kiedy intensywnie eksploatujemy samochód, założenie LPG staje się bardzo opłacalne. Co prawda na początku musimy ponieść pewne koszty, ale powinny one zwrócić się dosyć szybko, jeżeli duże jeździmy.

Instalację LPG da się założyć do każdego silnika, ale tylko teoretycznie. Najtańsze instalacje i najlepiej działające to te w silniku z pośrednim wtryskiem paliwa. Niektóre silniki na bezpośredni wtrysk również bardzo dobrze pracują na LPG, jak np. jednostki Volkswagena TSI. Instalacja do wtrysku bezpośredniego jest jednak niemal dwukrotnie droższa od standardowej, a dodatkowo silnik zużywa niewielkie ilości benzyny.

Najlepiej do LPG nadają się stare jednostki napędowe, ale postanowiliśmy zebrać silniki w miarę nowe, które bardzo dobrze nadają się do przeróbki na LPG.

Silnik do LPG – 1.6 Renault, Dacia

Silnik z serii K 1.6 8V lub 16V, który montowany był w modelach Renault i Dacii uznawane są za jednostki, które bardzo dobrze i bezawaryjnie działają na instalacji LPG. Możemy je spotkać np. w Dacii Duste, Dacii Logan, Renault Megane II, Renault Scenic II Clio III. Fakt, że silnik ten świetnie działa na LPG jest to, że marki te fabrycznie oferowały swoje modele wyposażone w instalację gazową.

Silnik Opla 1.4 Turbo

Jednym z najnowocześniejszych silników wyposażonych już w turbinę, który ma wtrysk pośredni jest silnik montowany w Oplach – 1.4 Turbo o mocy 120 KM lub 140 KM. Jednostka ta oferowana była fabrycznie z LPG. Nadaje się on zatem wyśmienicie do przeróbki na gaz. Jednostka występowała w Oplu Astrze J, Oplu Insignii, Oplu Mokkce, Oplu Zafirze.

Silnik 1.0 MPI Volkswagena

Silnik trzycylindrowy o poj. 1.0 konstrukcji Volkswagena, który produkowany jest z niewielkimi zmianami od 2011 roku. Ma bardzo prostą konstrukcję, hydrauliczną regulację zaworów, dzięki czemu można do niego założyć tanią instalację LPG. 3-cylindrowy silnik do LPG pasuje tym bardziej, bo jest niezwykle oszczędny. Co ciekawe silnik 1.0 z LPG można było kupić w Skodzie Fabii.

Idealny silnik do LPG 1.8 Honda

Jednym z lepszych i trwalszych silników w miarę współczesnych jest motor 1.8 o mocy 140 KM produkcji Hondy. Możemy znaleźć go w Civicu IX (2011-2017). Ze względu na niezwykle prostą budowę i regulację luzu zaworowego realizowaną śrubami, wręcz idealnie nadaje się ten silnik do LPG.

Kia, Hyundai 1.6 MPI 120 KM

W Hyundaiu I30 II generacji i w Kii Ceed II oferowany był silnik 1.6 MPI o mocy 120 KM posiadający pośredni wtrysk paliwa. Jest to jednostka wolnossąca, która oferowana była w latach 2011-2017 i bardzo dobrze spisuje się pracując na LPG. Jest to bardzo dobra propozycja, ponieważ modele z tym silnikiem są nowoczesne, niedrogie w zakupie i serwisowaniu.

Nowy samochód z LPG

Teraz pora na coś zupełnie nowego z salonu. Hyundai Bayon występuje jako nowy samochód z gwarancją i instalację LPG. Montowana jest ona z silnikiem 1.2 GDI. Kolejnym modelem, który możemy kupić jako nowy z fabryczną instalacją LPG, jest Renault Clio i Renault Captur. Oba modele występują z silnikiem 1.0 TCe i LPG.