pon.. maj 29th, 2023
skoda iv. fot: Skoda

Wybór samochodów elektrycznych na rynku jest coraz większy, ale nie wszystkie modele są godne polecenia. Prześwietliliśmy oferty producentów i przedstawiamy 10 najlepszych aut elektrycznych, które można kupić w 2022.

SUV-y i samochody elektryczne to obecnie dwa najpopularniejsze segmenty przemysłu samochodowego, a więc nic dziwnego, że producenci zaczęli je łączyć. Jednym z pierwszych tego typu samochodów elektrycznych była Tesla Model X, ale teraz jest wiele elektrycznych SUV-ów w sprzedaży. Który wybrać?

Skoda Enyaq iV

Enyaq iV jest pierwszym samochodem elektrycznym skonstruowanym przez Skodę. Model ten wykorzystuje wiele wspólnych komponentów z koncernowym bliźniakiem Volkswagenem ID.4. Enyaq jest nie tylko tańszy od ID.4, ale też bardziej przestronny.

Enyaq iV występuje w trzech wersjach. Najtańsza posiada akumulatory o pojemności 62 kWh, co daje zasięg maksymalnie 400 kilometrów. Silnik elektryczny ma moc 179 KM. Enyaq 80iV posiada akumulatory 82 kWh, które wystarczą na przejechanie ok. 500 kilometrów, zaś moc silnika wynosi 204 KM. Najmocniejsza odmiana 80x iV ma moc 265 KM, ale akumulatory pozostały 82 kWh jak w słabszej wersji.

Kia Niro

W 2022 roku do sprzedaży wchodzi całkowicie nowa elektryczna Kia Niro. Nowy crossover został od nowa zaprojektowany i oferuje trzy układy napędowe – jednym z nich jest oczywiście BEV, czyli napęd w pełni elektryczny.

Za napęd odpowiada silnik elektryczny o mocy 204 KM, a także zestaw akumulatorów 64 kWh. Maksymalny deklarowany przez producenta zasięg wynosi 460 km. Ceny nowej Kii Niro EV zaczynają się od 182 000 zł.

Volkswagen ID.4

Volkswagen w swojej gamie ma obecnie dwa niezwykle ważne modele elektryczne ID.3 i ID.4, który jest zdecydowanie większy i rozmiarem odpowiada VW Tiguanowi. Z kolei ID.3 wielkością dorównuje Golfowi.

ID.4 występuje w kilku wersjach, ale każda z nich ma akumulatory o łącznej pojemności 77 kWh. Do wyboru mamy jednak kilka mocy: 174 KM, 204 KM i 299 KM w wersji GTX. Im wyższa moc, tym zasięg samochodu mniejszy. W najsłabszej wersji możemy przejechać ok. 500 km, zaś w najmocniejszej 480 km. Za ID.4 musimy zapłacić ponad 200 000 zł.

Ford Mustang Mach-E

Mustang Mach-E jest pierwszym w pełni elektrycznym samochodem w gamie Forda. W Polce ceny zaczynają się od ok. 290 000 zł. Elektryczny Mustang został bardzo dobrze przyjęty przez klientów w Europie i Ameryce. Potwierdza to dobra sprzedaż i chociażby fakt, że Amerykańskie Stowarzyszenie Samochodowe przyznało Fordowi Mustangowi Mach-E tytuł najlepszego samochodu 2022 roku.

Mustang Mach-E dostępnych ma kilka napędów elektrycznych. Najsłabszy generuje 269 KM, a akumulatory o poj. 75 kWh pozwalają przejechać ok. 400 km. Mocniejszy silnik dysponuje mocą 294 KM, a akumulatory o poj. aż 98 kWh pozwalają przejechać aż 600 km. Oba napędy można kupić z napędem na przód lub na obie osie. Najmocniejszą wersją jest GT, dysponujący mocą aż 487 KM.

Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona, jest klasowym odpowiednikiem Kii Niro, ale Kona jest nieco starsza od najnowszej Niro. Kona to samochód niewielkim i miejski, dlatego w podstawowej wersji ma akumulatory 39 kWh, na których przejedziemy ok. 300 km. Mocniejsza wersja o mocy 204 KM ma akumulatory 64 kWh i na nich przejechać można ponad 450 km.

Tesla Model Y

Tesla stała się synonimem samochodów elektrycznych, a model 3 zrewolucjonizował rynek EV dzięki przystępnej cenie i dalekiemu zasięgu. Model Y występuje w wersjach Long Range i Preformacne. Każdy z nich oferuje zasięg powyżej 500 km, ale Performance jest znacznie szybszy, bo przyspiesza do 100 km/h w 3,7 s.

BMW iX

BMW iX od samego początku budzi kontrowersje ze względu na swoją stylistykę zewnętrzną jak i wnętrza. Pod tą niezbyt piękną karoserią kryje się jednak typowe BMW. iX prowadzi się tak samo dobrze jak każdy inny SUV BMW.

Elektryczny SUV BMW występuje w wersji xDrive40 z silnikiem o mocy 326 KM i zasięgiem do 422 km, xDrive50 o mocy 523 KM i zasięgiem ok. 587 km. Najmocniejsza wersja to M60 o mocy 619 KM i zasięgu do 550 km.

Toyoty bZ4X SUV

Toyota jako największy producent samochodów wyprodukował dopiero w 2022 roku auto elektryczne. Elektryczny SUV Toyoty kosztuje od 202 00 zł. Możemy go kupić z silnikiem o mocy 204 KM lub 217 KM. Każda wersja wyposażona jest w taki sam akumulator 71,4 kWh, który pozwala przejechać ok. 450 km.

Mercedes EQC

EQS wszedł do sprzedaży w 2019 roku i zapoczątkował nową gamę elektrycznych modeli Mercedesa. SUV dostępny jest w wersji 400 4Matic z dwoma silnikami o łącznej mocy 408 KM. Akumulatory o pojemności 80 kWh, które dają zasięg ok. 400 km. Ceny Mercedesa zaczynają się od 300 000 zł, ale bogatsze wyposażenie wymaga dopłaty ok. 50/60 tys. zł.

Audi E-tron

E-tron to flagowy model elektryczny Audi i konkurent Mercedesa EQC. Ceny zaczynają się od kwoty ponad 310 000 zł.

W ofercie są napędy elektryczne:

50 quattro o mocy 313 KM, z akumulatorem o pojemności 64 kWh i napędem na obie osie, zużycie energii wynosi średnio 23 kWh/100 km, zasięg do 347 km

55 quattro o mocy 408 KM, z akumulatorem o pojemności 86 kWh, średnie zużycie energii: 24 kWh/100 km, zasięg: do 448 km

S quattro o mocy 503 KM, z akumulatorem o pojemności 86 kWh przyspieszenie 0-100 km/h: 4,5 s, średnie zużycie energii: 27 kWh/100 km, zasięg: do 377 km.