czw.. wrz 29th, 2022

Naładowanie samochodu elektrycznego może zająć od kilku minut do kilku dni, w zależności od tego, jak to robisz. Wyjaśniamy, od czego zależy i jak długo trwa ładowanie auta elektrycznego.

Nie jest tajemnicą, że ładowanie samochodu elektrycznego zajmuje dużo więcej czasu niż tankowanie auta z silnikiem spalinowym. Nawet jeżeli do ładowania elektryka używa się najszybszych ładowarek, to i tak czas uzupełnienia energii z 10% do 80% zajmuje przynajmniej pół godziny, a często dłużej.

Jeżdżąc na co dzień, nie potrzebujemy 100% zasięgu, ale wspomniane 80% powinno w zupełności wystarczyć, dlatego prawdopodobnie przez większość czasu wystarczy codzienne ładowanie auta w domu przez noc.

Ładowanie samochodu elektrycznego zależy od wielu czynników, m.in. pojemności baterii ładowarki, z której pobieramy prąd oraz ładowarki pokładowej samochodu, która ma pewne ograniczenia. Nawet jeżeli podłączymy nasz samochód do bardzo szybkiej ładowarki np. 200 kW, a samochód nie jest w stanie przyjąć więcej niż 100 kW, to i tak nie wykorzystamy pełnej mocy ładowarki.

Szybkim sposobem sprawdzenia, ile czasu zajmie ładowanie Twojego samochodu elektrycznego, jest skorzystanie z prostego wzoru: całkowity czas ładowania = kWh ÷ kW. 

Na przykład, jeśli planujesz pełne uzupełnienie pojazdu elektrycznego z akumulatorem o pojemności 77 kWh przy użyciu ładowarki 7 kW, zajmie to 11 godzin. Niektóre wallboxy są jednak jeszcze szybsze, mogą osiągać prędkości do 11kW lub nawet 22kW, ale wymagają one zasilania trójfazowego.

Jak długo trwa ładowanie samochodu elektrycznego w domu?

Większość domowych wallboxów lub ładowarek domowych zapewnia moc około 7 kW. Jest to moc, która dobrze nadaje się do ładowania hybryd plug-in, ale dla samochodów elektrycznych może być nieco mała – wystarczy jeżeli jeździsz niewiele i będziesz ładował samochód codziennie przez noc.

Przez ok. 8-10 godzin ładowania nocą przy pomocy wallboxa można naładować akumulatory energia, która powinna wystarczyć w przypadku niektórych samochodów na przejechanie nawet na 150 – 200 kilometrów.

Można też właściwie ładować akumulatory z domowego gniazdka, ale wówczas maksymalna moc wynosi 3 kW, ale raczej nie jest to zalecane w przypadku aut elektrycznych, bo wysoki prąd pobierany przez długi okres może spowodować przegrzanie gniazdka i przeciążenie instalacji w domu. Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem jest zainwestowanie w wallboxa.

Sprawdź: Jaki wallbox kupić i ile kosztuje?

Ładowarki publiczne

Sieć publicznych ładowarek do samochodów elektrycznych w Polsce jest na bardzo mizernym poziomie. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na koniec stycznia 2022 r. w naszym kraju było niecałe 2 000 ładowarek (łącznie AC i DC). Dla przykładu wg stanu na czerwiec 2022 r. w Wielkiej Brytanii było ponad 32 000 publicznych ładowarek. Różnica jest zatem kolosalna.

Szybkie ładowarki publiczne mają moc ok. 10 – 50 kW i idealnie nadają się do ładowania, przeciętnego samochodu elektrycznego, np. podczas zakupów. Czasami nie posiadają one kabla, dlatego warto mieć swój w bagażniku.

Są także ładowarki szybkie i ultraszybkie, które osiągają moc 70 kW, ponad 100 kW, a najszybsze nawet i 350 kW. Jeżeli posiadamy samochód, który jest w stanie przyjąć tak dużo prądu, jesteśmy doładować go do 80% w 30-40 minut.

Pomimo że w Polsce ładowarek publicznych jest niewiele, to pojawia się ich coraz więcej, a w szczególności tych szybkich i ultraszybkich. Możemy znaleźć je na stacjach benzynowych albo przy sklepach i galeriach handlowych.

Większość szybkich i ultraszybkich ładowarek ma wbudowany kabel i wyposażone są w dwa typy złączy: CCS i CHAdeMO. Ten ostatni jest mniej powszechny w samochodach i można  . Ten ostatni jest znacznie mniej powszechny i ​​można go znaleźć tylko w niektórych modelach, takich jak Nissan Leaf , Kia Soul EV i Lexus UX 300e. Złącze CCS znajdziesz z kolei w większości nowych samochodów elektrycznych. Ponadto większość tych najszybszych ładowarek 150 kW – 350 kW nie mają kabla CHAdeMO.

Pamiętaj również o tym, że kiedy akumulatory osiągają stopień naładowania 80%, tempo ładowania znacznie zwalnia niezależnie od tego jak szybką jest ładowarka. Dlatego najbardziej efektywne jest ładowania właśnie do wspomnianych 80% i kontynuowanie podróży.