sob.. lis 26th, 2022
Elektryczne BMW iX3 Fot BMW

Elektryczny SUV BMW iX3 wyznaczył kierunek dla niemieckiej marki, jeżeli chodzi o samochody elektryczne. Oczywiście było wcześniej BMW i3, ale samochód ten nie był zbyt praktyczny. Natomiast BMW iX3 to duży rodzinny SUV i co ważne nie odróżnia się zbytnio wyglądem od X3. BMW iX3 ma duży zasięg, możliwość szybkiego ładowania, zużywa niewiele energii.

Wnętrze

Każdy, kto choć raz jechał BMW z ostatnich lat w iX3 będzie czuł się dobrze. Wnętrze do złudzenia przypomina to ze spalinowego odpowiednika X3. W wersji elektrycznej zastosowano jednak kilka niebieskich dekorów.

Jakość wykonania jest na najwyższym poziomie, a system iDrive należy do jednych z najprostszych i najbardziej intuicyjnych systemów we współczesnych samochodach.

Praktyczność BMW iX3 jest bardzo dobra i tylko niewiele gorsza niż w spalinowej wersji X3. Bagażnik ma 510 litrów pojemności i został tylko niewiele zmniejszony względem wersji spalinowej dzięki sprytnemu rozmieszczeniu baterii.

Przestrzeni na tylnych siedzeniach jest mnóstwo dla dorosłych, jak i dla dzieci. Bez problemu z tyłu zmieszczą się dwa foteliki dziecięce. Połączenie dużego bagażnika i obszernego wnętrza sprawia, że iX3 jest całkiem praktycznym samochodem rodzinnym. Jest tutaj także mnóstwo przydatnych schowków o dużej pojemności. Kieszenie w drzwiach są wystarczająco duże, aby pomieścić dużą butelkę, a na konsoli środkowej znajdują się dwa uchwyty na kubki.

Zasięg, zużycie energii BMW iX3

BMW iX3 przewyższa konkurencje – Mercedesa EQC i Audi e-tron pod względem zasięgu. iX3 jest w stanie przejechać nawet 460 kilometrów i ustępuje pod tym względem tylko Jaguarowi I-Pace.

Realny zasięg BMW iX3 trzeba jednak szacować na około 300 – 350 kilometrów w cieplejszy dzień. Jednak w zimnych warunkach zasięg może spać do 290 kilometrów.

Z punktu widzenia użytkownika ważna jest jednak wydajność, czyli zużycie energii liczone w kWh/km. Testy wykazują, że iX3 w deszczowy, chłodny dzień zużywa średnio 22 – 24 kWh/100 km. Dla porównania Mercedes WQC zużywa około 32 – 35 kWh/100 km.

Pojemność akumulatorów w BMW iX3 wynosi niecałe 74 kWh netto.

Czas ładowania BMW iX3

Maksymalna prędkość ładowania iX3 wynosi 150 kW i jest również szybsza niż u rywali. Większą prędkość ładowania możemy spotkać tylko w Tesli Model Y – 250 kW.

Oznacza to, że podłączając iX3 do odpowiednio szybkiej ładowarki możemy uzupełnić akumulatory od 0% do 80% w około 30 minut.

W domowych warunkach przy użyciu wallboxa 11 kW BMW iX3 może być w pełni naładowane w około 8 godzin. Wymaga to jednak instalacji trójfazowej. Przy ładowaniu mocą 7,4 kW potrzeba 12 godzin na naładowanie baterii.

Osiągi i silnik

Większość rywali z tego segmentu generuje moc około 400 KM. BMW iX3 ma łączną moc znacznie niższą, bo 286 KM, ale jest to w zupełności wystarczające. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi tutaj tylko 6.8 sekundy, co jak na samochód rodzinny jest aż nadto wystarczającą wartością.

Prowadzenie

Niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z BMW spalinowym, czy elektrycznym musi się ono dobrze prowadzić – i tak jest w przypadku iX3. Pomimo wagi 2185 kg model ten prowadzi się dobrze, zawieszenie jest sztywne. Dostajemy do tego bezpośredni układ kierowniczy i nisko położony środek ciężkości. Wszystko to jednak powoduje, że BMW iX3 jest mniej komfortowe od EQC i Audi e-tron.

Wszystkie SUV-y elektryczne z segmentu premium, które konkurują z iX3 mają napęd na obie osie. BMW postawiło jednak na napęd tylny. Może to niektórych klientów odstraszać, bo przy tak dużych mocach warto mieć napęd na wszystkie koła.

BMW iX3 jest szybki, cichy i zwinny, z dużym zapasem mocy. Zawieszenie jest jednak nieco zbyt twarde, zwłaszcza jeśli ustawimy adaptacyjne amortyzatory na najsztywniejszą charakterystykę.

Recenzja BMW iX3 – podsumowanie

BMW iX3 jest imponująco dobrym, wszechstronnym samochodem elektrycznym. Nie ma może tak mocnego silnika, jak rywale, ale jest on w zupełności wystarczający do sprawnego poruszania się. iX3 jest w zasadzie bardzo szybkie. Zużywa dzięki temu niewiele energii, przez co dysponujemy niezłym zasięgiem. Jeżeli lubisz prowadzenie BMW, tutaj się nie zawiedziesz.