czw.. wrz 29th, 2022
Jeep Wrangler 4xe. Fot: Jeep

Rozpoczęła się zima, z mnóstwem śniegu, lodem i temperaturą spadającą znacznie poniżej zera. To właśnie podczas złych warunków atmosferycznych i na śliskiej nawierzchni doskonale sprawdzają się samochody marki Jeep. Dzięki nowej technologii 4xe Plug-in Hybrid (PHEV), wprowadzonej wcześniej w modelach Renegade i Compass 4xe, a ostatnio w kultowym Wranglerze, można za kierownicą SUV-ów Jeepa z większym spokojem ducha zmierzyć się z zimą zarówno na zaśnieżonych ulicach miast, jak i podczas dłuższych wypadów po górskich drogach.

Zapewnia to nowy napęd na cztery koła, dzięki któremu modele 4xe nie tylko zachowują właściwości jezdne 4×4 wersji z silnikiem spalinowym, ale dodatkowo je ulepszają. Hybrydowy napęd pozwala na bezpieczne poruszanie się nawet po śniegu czy lodzie. W czym tkwi jego sekret? Połączenie silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, na którym opiera się napęd 4xe, zapewnia wyższy moment obrotowy niż samochód z konwencjonalnym silnikiem spalinowym. Oferuje również opcję precyzyjnej regulacji momentu obrotowego podczas ruszania  i jazdy w najtrudniejszym terenie, gdy wymagane jest niskie przełożenie.

Napęd 4xe to „elektryfikacja na sposób Jeepa”, która podkreśla podstawowe wartości marki, przede wszystkim swobodę „Jedź, gdzie chcesz, rób, co chcesz” („Go anywhere, Do anything”), dzięki możliwości jazdy w trybie w pełni elektrycznym. Swoboda podróżowania w dowolne miejsca, ciesząc się bez stresu urokami zimy, zgodnie z DNA marki. Technologia hybrydowa plug-in oznacza, że modele Jeep 4xe mogą łączyć wszystkie zalety zerowej emisji w trybie elektrycznym z terenowymi osiągami i bezpieczeństwem napędu na cztery koła. Kierowcy Jeepa mogą również korzystać z wzorcowych systemów i funkcji umożliwiających bezpieczną jazdę po śniegu i śliskich nawierzchniach, obejmujących m.in.: dedykowany tryb Snow w modelach Renegade i Compass 4xe, pozwalający zminimalizować nadsterowność i zmaksymalizować trakcję, oraz zaawansowane systemy trakcji 4xe; w modelu Wrangler 4xe, tryb 4H Part-Time  idealnie nadaje się do pokonywania zaśnieżonego terenu, dzięki stałej proporcji rozdziału momentu obrotowego 50% (przód) : 50% (tył).

Hill-Descent Control, który pomaga utrzymać bezpieczną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia poprzez oddziaływanie na przednie i tylne hamulce, co zapewnia bezpieczną jazdę nawet w zimie (tylko Renegade i Compass 4xe); natomiast we Wranglerze 4xe zastosowano system Selec-Speed Control, który utrzymuje zadaną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia, wjazdu pod górę i jazdy po płaskim terenie, działając jak offroadowy tempomat.
Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, w który wyposażony jest Wrangler 4xe Sahara, automatycznie rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylne koła w zależności od warunków przyczepności, aby zmaksymalizować trakcję nawet na śniegu; z kolei, Wrangler 4xe Rubicon wyróżnia się blokadą tylnego i przedniego mechanizmu różnicowego, co zwiększa przyczepność na nawierzchniach o niskiej lub zróżnicowanej przyczepności, dzięki czemu idealnie nadaje się również do jazdy zimą.

Funkcja eCoasting umożliwia wykorzystanie energii kinetycznej samochodu, zwłaszcza podczas długich zjazdów, do regeneracji energii i magazynowania jej w akumulatorze. Zapewnia ona wiele korzyści, takich, jak między innymi oszczędność energii, z pożytkiem dla wydajności i ekologii, a dzięki intensywniejszemu ustawieniu eCoasting pozwala na szybsze doładowanie akumulatora podczas jazdy, optymalizując energię wytwarzaną podczas hamowania, zwalniania i długiej jazdy. Ponadto, dzięki odzyskiwaniu energii, zwiększa się również siła hamowania modeli Jeep 4xe.
Wreszcie, dostępna jest szeroka gama oryginalnych akcesoriów „powered by Mopar”, dzięki którym modele Jeep 4xe mogą sprawnie przewozić sprzęt do uprawiania sportów zimowych. Należą do nich czarne poprzeczki, do których można zamocować różne akcesoria, jak uchwyt na narty czy snowboard, czy też gumowa mata podłogowa bagażnika z logo Jeepa. Można ją łatwo umyć, by zapobiec zabrudzeniu auta przy wkładaniu, zwłaszcza zimą, brudnych przedmiotów, jak np. zaśnieżone czy zabłocone buty narciarskie.

Fot: Jeep