czw.. wrz 29th, 2022
GR Yaris wrc-2022 fot: Toyota

TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team jest gotowy na nową erę w rajdowych mistrzostwach świata. W inaugurującym sezon 2022 Rajdzie Monte Carlo (20-23 stycznia) zadebiutuje zupełnie nowa hybrydowa Toyota GR Yaris Rally1. O swoje dziewiąte zwycięstwo w Monako będzie walczył ośmiokrotny mistrz świata, Sébastien Ogier.

Toyota GR Yaris Rally1 to następca Yarisa WRC, który w poprzednim sezonie zdobył wszystko, co było do zdobycia – mistrzostwo świata producentów, kierowców i pilotów. Zaledwie osiem tygodni po ostatnim rajdzie 2021 roku kierowcy wrócą na trasy mistrzostw świata we francuskich Alpach, a do dyspozycji będą mieli rewolucyjne auta nowej kategorii Rally1, która zastępuje na najwyższym szczeblu auta WRC, wykorzystywane w ostatnich 25 latach.

Auta Rally1 mają kilka znaczących zmian w stosunku do swoich poprzedników, a największą jest zastosowanie po raz pierwszy technologii hybrydowej. Układ składa się z baterii o pojemności 3,9 kW oraz generatora (MGU), który dostarcza dodatkowe 100 kW (134 KM) podczas przyspieszania.

W połączeniu ze sprawdzonym, turbodoładowanym silnikiem spalinowym z Yarisa WRC o pojemności 1,6 litra GR Yaris Rally1 dysponuje mocą przekraczającą 500 KM. Co więcej, auto będzie zasilane nowym paliwem, w stu procentach zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju. WRC będzie pierwszym cyklem pod egidą FIA, w którym będzie wykorzystywane takie paliwo.

Toyota GR Yaris Rally1 została zbudowana w oparciu o specjalnie w tym celu zaprojektowaną klatkę bezpieczeństwa, która jeszcze lepiej zabezpiecza kierowcę oraz pilota. Zmiany w przepisach oznaczają także stosowanie mniej złożonych elementów aerodynamicznych, powrót do mechanicznej zmiany biegów przy pomocy lewarka, a także brak centralnego mechanizmu różnicowego. Te zmiany mają sprawić, że jeszcze więcej będzie zależało od umiejętności kierowców. A zawodników czeka jeszcze więcej pracy w związku z zastosowaniem układów hybrydowych oraz odpowiednim zarządzaniem nimi na odcinkach specjalnych. Kluczowa będzie współpraca z inżynierami nad wykorzystaniem nowych parametrów w najbardziej optymalny sposób.

Zupełnie nowe wyzwanie

Wiosną zeszłego roku GR Yaris Rally1 przeszedł pierwsze próby drogowe. Od tamtej pory zespół TOYOTA GAZOO Racing prowadził intensywny program testów, które w ostatnich tygodniach polegały na jak najlepszym przygotowaniu do niezwykle wymagającego Rajdu Monte Carlo. Impreza słynie ze zmiennych warunków – załogi mogą ścigać się zarówno po suchym asfalcie, jak i po zaśnieżonych i oblodzonych drogach. A to oznacza wielkie wyzwanie dla kierowców i pilotów w zupełnie nowych autach.

„Rajdy wkraczają w nową erę i to jest bardzo ekscytujące. Przed sezonem mamy wiele znaków zapytania, a Rajd Monte Carlo na pewno część wątpliwości rozwieje. Jako zespół zrobiliśmy wszystko, by być jak najlepiej przygotowanymi, ale nikt nie ma pojęcia, jak to się ma w odniesieniu do konkurencji. Zobaczymy też, którzy kierowcy szybko poczują się pewnie za kierownicą nowych aut, a którzy będą się wciąż ich uczyć. Do wielu rzeczy będą się musieli zaadaptować, w tym jak ustawić auto. Jest wiele niewiadomych i dzięki temu jest to tak ekscytujące” – mówi Jari-Matti Latvala, szef zespołu.

Silny skład zespołu TOYOTA GAZOO Racing

Toyota GR Yaris Rally1 będzie pierwszym autem nowej generacji, które wyruszy w tym sezonie na trasy rajdowych mistrzostw świata. Za kierownicą zasiądzie ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier, który jest także ośmiokrotnym triumfatorem Rajdu Monte Carlo. Francuz w tym sezonie wystartuje w wybranych rundach, a na prawym fotelu jego auta zasiądzie nowy pilot, Benjamin Veillas. Przez cały sezon barwy zespołu TOYOTA GAZOO Racing reprezentować będą Elfyn Evans ze Scottem Martinem, czyli druga załoga poprzedniego sezonu, oraz Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen, którzy rok 2021 zakończyli na czwartym miejscu.

„Wkraczam w nowy etap mojej kariery, bo nie będę brał udziału we wszystkich rajdach. Cieszę się, że jestem częścią tego programu, a Rajd Monte Carlo jest dla mnie ważny. Zespół ciężko pracował nad autem, a z każdym kolejnym testem były postępy. Nowy samochód oznacza duże zmiany, ale nauczenie się go jest ekscytujące” – powiedział Ogier.

„Od pierwszych testów GR Yarisa Rally1 zrobiliśmy ogromne postępy, ale do momentu startu w Rajdzie Monte Carlo ciężko stwierdzić, jak wyglądamy na tle rywali. Dodatkowa moc z układu hybrydowego robi dużą różnicę, a kluczem okaże się to, czy umiesz z niej skorzystać w odpowiednim momencie” – dodał Evans.

Aż cztery GR Yarisy Rally1 wezmą udział w każdej rundzie rajdowych mistrzostw świata. Takamoto Katsuta z pilotem Aaronem Johnstonem wystąpią w barwach nowego zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team Next Generation.

Nowa trasa Rajdu Monte Carlo czeka na nowe auta

Rajd Monte Carlo odbędzie się po raz 90. Na załogi czekają w aż 85 procentach nowe odcinki specjalne w porównaniu z zeszłoroczną trasą, a baza rajdu będzie zlokalizowana wyłącznie w Monako, a nie jak do tej pory w Gap. W czwartek zaplanowano odcinek testowy, a następnie uroczystą ceremonię startu na placu przed słynnym kasynem w Monte Carlo. Następnie kierowcy i piloci przejadą dwa nocne odcinki specjalne, w tym legendarną próbę na przełęczy Col de Turini, która po raz pierwszy od 2013 roku będzie rozgrywana po zmroku.

Piątek jest najbardziej wyczerpującym dniem dla załóg. Kierowcy i piloci pokonają sześć odcinków specjalnych, na sobotę zaplanowano pięć prób, a w niedzielę cztery. Łącznie do przejechania jest 296 km podzielonych na 17 odcinków specjalnych.

„To zawsze wymagający rajd, ale w tym sezonie pojedziemy po nowych odcinkach specjalnych w zupełnie nowych autach. Do tego w piątek i sobotę nie ma zaplanowanej wizyty w serwisie w połowie dnia, więc ważne będzie przejechanie tych prób bez problemów technicznych” – podkreślił Rovanperä.